Kan jeg dyrke agurker i kapillærkasser?

Kan jeg dyrke agurker i kapillærkasser i mit kolde drivhus? Eller er det for koldt/vådt for rodnettet. Jeg vander med regnvand, undtaget i meget tørre perioder, hvor jeg tager haveslangen til hjælp. Er det for koldt? Mit problem er gule og derefter visne planter.

Med venlig hilsen
Birgitte Holten, marts 2003

Svar

Kapillærkasser skulle være udmærkede til at dyrke agurker i, da systemet her jo netop er, at vandet kommer nedefra i den mængde, som planterne skal bruge, og at man ikke vander ovenfra. Planternes rødder er jo kun i plantesækken.

Den mest almindelige årsag til at agurkplanter går til, er at man vander ind omkring rodhalsen. Hvis du planter i drivhusjorden, kan du hyppe en 10–15 cm høj vold af jord og plante agurkplanten oveni her. På den måde undgås stående vand ved rodhalsen.

Jordtemperaturen er afgørende, og det er vigtigt ikke at plante ud, førend jorden er minimum 18° C – og det er målt om morgenen, ikke når solen har bagt hele dagen. Det er en god regel at sætte et par kander med vand og lade dem varme op, inden man vander agurkerne op ad dagen.

Senere på sommeren er det ikke et problem at bruge vandslangen, men det er bedre at have en vandtønde lige uden for drivhuset, hvor det kan blive varmet op. Og så er det i øvrigt hurtigere at vande med kande herfra end med vandslange.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Kan jeg dyrke agurker i kapillærkasser?