Kan vi sætte et drivhus op ad plankeværk?

Kan det fungere okay at sætte et vægdrivhus op ad et sydvendt plankeværk?

Jeg ved, det vil afgive mere varme med en mur, men det er desværre ikke en mulighed. Hvis det kan fungere okay, er der så nogle typer af plankeværk – materiale og farve – der er bedre end andre (da vi alligevel skal montere et nyt plankeværk der, hvor drivhuset forhåbentligt kan stå)?

Med venlig hilsen
Stine Rolsted Vestergaard, februar 2014

Svar

Du kan fint sætte et vægdrivhus op ad et sydvendt plankeværk. Og du har ret i, at en væg ville være mere ideel i forår og efterår, da den kunne opsamle varme de dage, hvor solen skinner og gemme den til natten, hvor den ville blive afgivet.

Men drivhuset kan fungere glimrende op af et plankeværk, hvis dette er nogenlunde tæt, så der ikke bliver træk i drivhuset fra bagvægen. Du kan evt. ekstra og billige udluftningslemme i et plankeværk, hvis du har egen grund på bagsiden af plankeværket, eller naboen siger god for det øverst i drivhuset.

Hvis du maler bagvæggen hvid, vil du få maksimalt lys i drivhuset, og det er vigtigt, da netop lyset er begrænset i et vægdrivhus i forhold til et fritstående drivhus.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Kan vi sætte et drivhus op ad plankeværk?