Er det en god ide med en mistbænk op ad drivhus?

Jeg overvejer at lave et højbed (25 cm højt) langs østsiden af mit drivhus – og bruge det til mistbænk om foråret ved at lægge vinduesramme over.

Hvad tænker I om den ide?

Med venlig hilsen
Mariane Johansen, august 2014

Svar

Jeg har også tit overvejet at lave en mistbænk langs drivhussiden, men det er aldrig blevet til noget i praksis. Jeg bruger lige nu stedet til afhærdning af planter i maj, der er dejligt lunt foran et drivhus.

Det vil dog være bedre, hvis du kan få mistbænken med en mere sydlig retning end ren øst. Sydøst til sydvest vil være ok. Det gode ved en retning mod øst er, at morgensolen varmer hurtigt op efter en kold nat. Det er vigtigt, at drivbænken har en hældning mod solen, da det giver bedre opvarmning i forår og efterår, hvor solen står lavt. Der skal også være et vist rum over planterne, da det ellers hurtigt bliver alt for varm. Og så er det meget vigtigt, at vinduerne kan lukkes op om dagen.

Mistbænkens højde er ikke så afgørende, hvis den vender mod syd, da solen står højt på himlen, når solen når om i syd. Hvis den placeres mere øst eller vest, vil den i det tidlige forår skygge for jorden inde i drivhuset i en eller anden grad. Det kan du eksperimentere med ved at sætte en plade op i den tænkte højde. Solen står ca. lige nu så lavt, som den vil gøre sidst ca. 20. marts, hvor man typisk vil begynde at forkultivere kål, salat og løg i drivhuset.

Det er en klassisk konstruktion med drivbænk op ad drivhuset. Engelske drivhuse med høj murstensvæg forneden har ofte murede drivbænke op ad sydsiden, og så er der tit åbent fra drivbænkene og ind i drivhuset, så varmen herfra kommer drivhusets bede til gavn.

Murede eller støbte drivbænke opmagasinerer solens varme, og dermed bliver nattemperaturen i drivbænken højere.

Jeg har lige været i Skotland og så her i en stor køkkenhave ved Torrridon Hotel drivbænke i en nyere og mindre smuk udgave. Men de brugte dem rigtig meget til at forkultivere planter i. Den lange mistbænk stod frit med retning mod syd og var lavet af lecablokke. Leca lagrer ikke lige så meget varme som mursten, men isolerer bedre. Vinduerne var sat væk indtil næste forår. Sjovt nok brugte de dem ikke til at lave salatgrønsager i efteråret.

Mistbænke i skotland

Drivbænke i køkkenhaven ved Torridon Hotel i Skotland. Foto: Karna Maj

Du kan også finde inspiration til anlæg af mistbænke i artikelen Mistbænke og varme bænke.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Er det en god ide med en mistbænk op ad drivhus?