Kan jeg bruge vinduesvask i mit tilplantede væksthus?

Jeg har været så heldig at få et termodrivhus – og der er rigtig godt gang i væksten allerede. Vinduerne trænger til en omgang. Hvad kan jeg bruge af sæbe og lign uden at skade planterne? (Tomat, squash, iceberg, hvidløg, squash og krydderurter).

Med venlig hilsen
Inge Marie Høgh, marts 2016

Svar

Til lykke med dit termodrivhus.

Først lidt om rengøring med få eller ingen planter i drivhuset:

Til vask af drivhuse bruger man krystalsæbe, da man både går efter at vaske vinduerne rene og gerne også komme skadedyr til livs, som overvintrer i revner og sprækker. Krystalsæbe køber du i bøtter og pisker det ud i en spand godt varmt vand.Dosering 2 spsk. til 5 l vand.

Krystalsæbe fremstilles ved neutralisation af frie fedtsyrer med højt jodtal, f.eks. fra sojaolie, ved hjælp af kaliumhydroxid. Krystalsæbe har en pH på 13, så det er en god ide at tage beskyttelsesbriller på. Får du stænk i øjet, skal der skylles grundigt med vand.

Det er af samme grund vigtigt, at der ikke kommer sæbevand på planter i drivhuset. Derfor skal du afdække evt planter i drivhuset eller flytte dem ud under afvaskningen. Efter afvaskning skylles drivhuset grundig med masser af vand.

Hvis du har tænkt dig at dyrke afgrøderne i jorden i drivhuset, skal jorden være godt gennemvåd inden dyrkningssæsonen. Det sørger du for ved at sætte en havevander op inde i drivhuset og lade den vande i mange timer, indtil jorden er helt gennemvåd, også i dybden. Det betyder også, at du får fortyndet sæbevandet og skyllet det nedad i jorden. Når du følger denne fremgangsmåde, er der ingen problemer med at dyrke i jorden bagefter. Jeg bruger jord fra drivhuset til at fylde plantekasser med og så kål, porrer og salat i.

Det var den normale procedure. Hvis du allerede har planter i jorden i store dele af drivhuset, kan du blive nødt til at forsøge at vaske uden sæbe. Jeg ville dog stadig overdække dem, så de ikke bliver fyldt med grønt algevand. Men du kan ikke gennemskylle drivhuset grundig for sæbe. Og der er måde med, hvor meget vand, du kan skylle med af hensyn til planterne, da de jo ikke tåler at stå og soppe i vand. Du må prøve dig frem. Jeg tror godt du kan få vinduerne nogenlunde rene, hvis du gør det på en overskyet dag, hvor du kan holde vinduerne våde i længere tid.

Læs mere om klargøring af drivhus

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Kan jeg bruge vinduesvask i mit tilplantede væksthus?