Hvordan dyrker jeg pepinomelon?

Jeg har netop købt en pepino/melonpære, som betegnes som spændende nyhed. Kan den dyrkes i plantesæk i drivhus, da jeg har ledig plads der? Hvor stor bliver den? Er den enårig/flerårig?

Med venlig hilsen
Anders Pedersen, maj 2002

Svar

Jeg har selv pepino-planter, Solanum muricatum, i drivhus for første gang i år – jeg tror nogen sendte mig frøene. De ligner mest auberginer og skal forhåbentlig dyrkes på samme måde, da det er, hvad jeg regner med at gøre! Altså plantesæk eller store (15 l) potter i drivhuset. Da jeg ikke har haft dem før, aner jeg ikke om varmen i vores drivhus er nok til at give frugter. Men foreløbig ser planterne fine ud, og de har stået sammen med auberginerne i koldhus, men ikke under ca. 12 grader om natten. Jeg købte en pepino-frugt i Kvickly for et år siden, og den smagte meget godt – bestemt mere som pære/melon end som aubergine, selv om man sagtens kan se slægtskabet.

Angående størrelse ved jeg ikke noget endnu. Jeg går ud fra, at de er énårige som auberginer, men under alle omstændigheder ville det nok være vanskeligt at overvintre dem – selv om jeg har haft gode resultater med et par chilipebre, der normalt dyrkes som énårige.

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Solsikken

Alt til den økologiske have

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvordan dyrker jeg pepinomelon?