Hvor gammel skal en bananpalme være for at give frugt?

Hvor gammel skal en bananpalme være for at give frugt og hvor almindeligt er det her i Danmark?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Marie Svendsen, november 2003

Svar

Det varierer alt efter sorten og de vækstbetingelser man giver den, hvor gammel en bananpalme skal være, før den giver frugt. Den foretrækker tropiske forhold, dvs. væksthus. hvor den kan vokse året rundt ved over 20 grader. Så vil den giver frugt hvert år efter 1 år.

Giver man den en hvileperiode ved 5–10 grader om vinteren, får den brug for mere end et år til at udvikle frugt.

En sort som ‘Dwarf Cavendish’ er god. fordi den ikke bliver så høj, og derfor er nemmere at styre i potte og drivhus.

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvor gammel skal en bananpalme være for at give frugt?