Hvordan behandles en semideterminat tomatsort?

Skal sideskud knibes af en »semideterminat« tomatsort? Mit eget bud ville være ikke at knibe sideskud af eller også lade et par sideskud vokse. Sorten jeg har set oplyst som semideterminat er
‘Marmande VF’.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Johnny Normann Olsen, marts 2004

Svar

Det kommer bl.a. an på, om planten skal vokse i drivhus eller på friland. Semideterminat betyder en høj buskplante, der dog standser i vækst før de normale drivhusplanter gør det. På friland er det derfor fint at sætte tomatplanten inden i en ring af f.eks. hønsenet el. fårehegn, og lade helt være med at knibe den.

I drivhuset foretrækker jeg personligt at lave tostammede indeterminate tomatplanter – jeg lader det kraftigste sideskud (det under den første frugtklase) vokse op, og kniber alle andre sideskud væk (i hvert fald i teorien). Med en semideterminat plante tror jeg, det er bedst at lade planten udvikle lidt flere stammer – f.eks. 3–4 sideskud i alt, der får lov til at blive, udover hovedstammen.

Det er et kompromis mellem frugtmængde og plads – hvis man har ubegrænset plads i sit drivhus, kan man helt lade være med at knibe – men en semideterminat tomatplante kan både blive rimelig høj og meget stor i omfang. Så det sidste forslag med at lade et par sideskud vokse op er nok det bedste.

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Solsikken

Alt til den økologiske have

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvordan behandles en semideterminat tomatsort?