Hvornår skal der søges byggetilladelse til drivhus?

Hvor stor må et drivhus/udestue være, for man skal søge byggetilladelse?

Med venlig hilsen
Lillian Bente, marts 2002

Svar

Du bør kontakte Teknisk Forvaltning i din egen kommune for at være på den sikre side, inden du går i gang. Reglerne finder du i Bygningsreglement for småhuse (BR-S 98) og i grove træk er reglerne således:

Byggerier, der kan opføres uden anmeldelse eller ansøgning om byggetilladelse, omfatter bl.a. småhuse på under 10 m². Der må maksimalt bygges 2 småbygninger på grunden dog med begrænsninger med hensyn til højde og afstand. Læs afsnit 12.2 i BR-S 98.

Byggerier, der skal anmeldes til Byggesagskontoret: Opførelse af garage, carport, udhus, drivhus, overdækket terrasse og lignende bygninger på højst 50 m². Tilbygning til garage, carport, udhus, drivhus, overdækket terrasse og lignende bygninger, når arealet efter tilbygningen højst er 50 m². Efter anmeldelse af byggeriet har byggesagskontoret 14 dage til at ekspedere sagen. Hvis du ikke har fået svar for 14 dage, kan du uden videre gå i gang med byggeriet. Hvis byggeriet forudsætter dispensation, skal der søges herom, og arbejdet må uanset 2 ugers fristen ikke påbegyndes, før dispensationen er givet.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Solsikken

Alt til den økologiske have

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvornår skal der søges byggetilladelse til drivhus?