Hvad er den ideelle fugtighedsprocent i et drivhus?

Jeg har et uopvarmet drivhus på 6.2 kvadratmeter, der blev stillet op først i foråret. Jeg har høstet adskillige tomater, agurker og peberfrugter. Jeg høster fortsat, omend modningsprocessen er langsommere nu end tidligere på sommeren.

Jeg kan i øvrigt fortælle, at husets to tagvinduer er forsynet med automatik, idet dog et par tøjklemmer sikrer, at vinduerne har en åbning på minimum 5–6 centimeter døgnet rundt.

Hvad er den ideelle fugtighedsprocent i et sådant drivhus? Vil den kunne nedbringes ved hjælp af et jalousivindue i bunden? Baggrunden for mine spørgsmål er, at jeg adskillige dage i sommer har målt fugtighedsprocenten til omkring 90 ved 6-tiden om morgenen. Den er i øjeblikket omkring 80.

Med venlig hilsen
Ole Nielsen, september 2002

Svar

Det vigtigste er, at der ikke dannes dug på planterne. Behovet for udluftning for at undgå for høj luftfugtighed ændrer sig hen over året. I foråret behøver man kun at give luft for at få lavere temperatur, da fugtighed ikke er noget problem. Om sommeren er det passende med de 5–6 cm åbne vinduer, mens der sent på dyrkningssæsonen ikke kan luftes for meget, dvs. at man kan lade luftvinduerne være åbne døgnet rundt, og også åbne døren om dagen. Planternes behov for varme er på dette tidspunkt også mindre, og man kan ikke holde på varmen nævneværdigt alligevel, kun på fugten.

Blandt drivhuseksperter er der enighed om, at udluftningsarealet skal udgøre 10–15% af drivhusets samlede areal. Ofte leveres drivhuse med for lidt udluftningsareal, men der kan som regel købes ekstra vinduer eller jalousivindue. Med hensyn til det sidste er der ikke helt enighed om, om jalousivinduet er bedre end at man øger med et ekstra vindue. Nogle mener, at det kan give træk for de nærmeste planter, når den kolde luft suges ind i takt med, at den varme luft forsvinder ud ad vinduerne. Ved et jalousivindue regulerer man ikke selv indtaget, som man gør med døren. Den åbner man jo ikke, hvis vinden står lige på.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvad er den ideelle fugtighedsprocent i et drivhus?