Hvad er der for en larve, og er den giftig?

Vores kat havde travlt med at lege med en slags larve, men turde ikke helt røre den. Vi kiggede for at se den og fjernede katten derfra, fordi vi ikke ved, hvad det var for en larve, og om den måske er giftig. Vi ved faktisk ikke om der findes giftige larver i Danmark.

Men jeg tog nogle billeder af den – se foto nedenfor.

Håber det er muligt I kan fortælle os, hvad slags larve dette er, og om den er skadelig på nogen måde.

Natsværmelarve

En stor larve fundet af katten. Foto: Inge Jensen Willsen Møller

Med venlig hilsen
Inge Jensen Willsen Møller, august 2009

Svar

Billedet viser én af de store natsværmerlarver. Hvilken det helt præcist er, kan jeg ikke sige på stående fod, men i hvert fald er den ugiftig. I øvrigt er den så opsvulmet, at jeg vil tro, den er parasiteret – altså fyldt med snyltehvepselarver.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvad er der for en larve, og er den giftig?