Hvad gør vi ved larver i lindetræer og kugleahorn?

Målerlarve på blad

Målerlarve på blad af kugleahorn Foto: Birgitte Fogtmann

Målerlarve

Målerlarve på lindeblad. Foto: Birgitte Fogtmann

Igen i år er bladene på vores lindetræer og kugleahorn ved at blive spist af nogle grønne larver – se fotos. Der går ikke langt tid, før alle træer ser miserable ud.

Hvad er det, og hvad kan vi gøre ved det.

Med venlig hilsen
Birgitte Fogtmann, juni 2010

Svar

Det er blevet sagt, at uden huller i bladene får man ingen fuglesang. Nu kan det selvfølgelig være, at det er nogle, som må døje med hullerne, mens andre kan nyde sangen, men der er altså en dyb, økologisk sammenhæng mellem alle led i fødekæden: plante – planteæder – rovdyr. Larverne her er målerlarver, som med tiden bliver til forskellige sommerfugle. De æder grådigt, det skal siges, men snart forpupper de sig, og så er problemet ovre.

Hvis det bliver for voldsomt, må man gribe til at beskytte og hjælpe fjendernes fjender: nemlig mejser og andre sangfugle. Det indebærer, at man må beskytte småfuglene mod rovdyr af 2. orden (det vil især sige: katte, spurvehøge og husskader), og at man må sørge for foder, vand og fuglekasser til dem. Det virker først over et par år, men det er målbart, at fuglene trives.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad gør vi ved larver i lindetræer og kugleahorn?