Hvad er det hvide skum på havens planter?

Jeg er nybagt have ejer med drivhus. Jeg har flere steder opdaget noget, der ligner hvidt skum på blandt andet jordbærplanter i drivhuset, men også på planter ude i mine bede langs hækken. Det hvide skum sidder i toppen af planterne og på blomster og stilke.

Kan i hjælpe mig med, hvad det kan være?

Med venlig hilsen
Per K. Andersen, juni 2010

Svar

skummet kaldes også gøgespyt

Skum på en salvieknop. Foto: Karna Maj

Der er mange pudsige fænomener i en have – det hvide skum er et af dem. Det kaldes populært gøgespyt, men har intet med gøgen at gøre.

Skummet er lavet af en skumcikade og er en blanding af luft og eskrementer. I skummet ligger en lille nymfe godt beskyttet mod udtørring og fjender. Du kan let finde den, hvis du pirker lidt til skummet med en pind. Måske lidt synd for den lille nymfe, så måske er det nok at kigge på billedet nedenfor, hvor jeg har ødelagt for at fotografere.

Du kan læse mere om skumcikaderne i et tidligere svar på spørgsmålet: Hvad er det for et insekt der går og sætter »spytklatter« i planterne?.

Nymfe af skumcikade

Den lille nymfe til fotografering – den er helt ubeskyttet, hvis man ødelægger skummet. Foto: karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvad er det hvide skum på havens planter?