Geleæg på størrelse med glaskugler – hvad er det?

Vi har i dag fundet geleæg svagt røgfarvede på størrelse med glaskugler ca. 1 cm i diameter under barken i vores Rhodendendronbed. Vi har Vinbjergsnegle i haven, men disse æg er større. Vi har også snoge bl.a. en meget stor en, men dens æg skulle ikke findes på dette tidspunkt af året vel?.

Jeg vil blive rigtig glad, hvis I kan give mig et svar.

Med venlig hilsen
Lise Knigaard Hansen, februar 2014

Svar

Det er – næsten – helt sikkert den organisme, der kaldes Søblomme (Nostoc pruniforme). Det drejer sig om en cyanobakterie, der danner fine tråde, som er indkapslet i en fælles kappe af gelé. Bakterien træffes gerne i ferskvand eller på steder med vedvarende fugtighed, og den kan både optage kvælstof fra luften og danne fotosyntese. Desuden findes én af slægtens arter i symbiose med planteslægten Gunnera.

Se billeder af arten på Wikimedia.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Geleæg på størrelse med glaskugler – hvad er det?