Hvad er den grønne gele i min græsplæne?

Der er store plamager af grøn gelé i vores græsplæne, og desværre breder det sig og græsset går ud nedenunder. Efter regn er det svulmet meget op, og når det har været tørt længe, er det bare papirtynde mørke skorper.

Hvad kan det være, og hvordan kan det bekæmpes?

Cyanobakterier mellem græsset.

Efter regn er den grønne gele svulmet meget op. Foto: Susanne Alling

Blågrønalger i græsplæne ligner grøn gele

Græsset er ved at gå ud. Foto: Susanne Alling

Med venlig hilsen
Susanne Alling, september 2010

Svar

Den grønne gelé er dannet af nogle cyanobakterier (tidligere hed de »blågrønalger«), sandsynligvis af slægten Nostoc. Det er en meget interessant livsform, som repræsenterer nogle af de første, der levede af fotosyntese. Omvendt er det selvfølgelig irriterende med al den slim i græsset, særligt da planterne visner væk. Det er nu ikke sikkert, at det skyldes bakterieslimen, for den kommer netop dér, hvor der er mest fugtigt, – og det kunne i sig selv være skyld i græsproblemerne.

På kort sigt kan man afhjælpe problemet ved at rive de indtørrede bakteriekolonier væk, men på længere sigt skal der skabes en bedre afdræning af plænen, gerne fulgt af en kraftig kalkning, som også gavner jordens drænevne.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvad er den grønne gele i min græsplæne?