Er det en trådorm?

Trådorm svinger Foto: Mette Weinreich

Jeg er i tvivl, om det er en trådorm, jeg har i haven. Nogle har sagt, at det skal meldes til plantedirektoratet- er det korrekt?

Med venlig hilsen
Mette Weinreich, juni 2015

Svar

Det er ganske rigtigt en trådorm, du har sendt et videoklip af (her vises kun et billede). Du har sikkert ikke kun den ene, men mange, hvis du ser efter. De ses på meget fugtige/våde sommermorgener på jorden og planterne i haven – og netop på den her årstid.

Trådorm er en af mange nematoder, men den er et nyttedyr, så du skal ikke melde det til plantedirektoratet.

Jeg tror dine kilder tænker på kartoffelål (kartoffelnematoder), der angriber kartofler, som man er pligtig til at melde til Plantedirektoratet, og man vil så blive pålagt kun at dyrke nematoderesistente sorterog bekæmpe gengroede kartofler.

Du kan læse mere om trådormen i dette spørgsmål Hvad er der for trådtynde orm i køkkenhaven

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Er det en trådorm?