Kan man se, om et hønseæg er befrugtet?

Jeg er den lykkelige ejer af nogle høns og 1 hane. Mit spørgsmål er, hvordan kan jeg se, om mine æg er befrugtet. Jeg ved godt, at hønen vil blive liggende, men er der ikke et trick, som viser, om det er speglæg eller kyllinger?

Med venlig hilsen
Winnie Griebel, april 2003

Svar

Svaret på spørgsmålet kan læses i enhver bog om høns. Når hønen har ligget på æggene i små 14 dage er fostret udviklet tilstrækkeligt, således at man i et mørkt rum med en kraftig pære kan lyse igennem ægget og se om der er »noget« inden i. Er der ikke noget at, se kasseres ægget. Jeg vil virkelig foreslå, at læse lidt om emnet, da der selvsagt for den uerfarne er mange andre spørgsmål og problemer, som giver sig selv med noget forudgående viden. Det er nemlig ikke nødvendigvis så nemt at lade en høne ruge kyllinger ud. Hvis det ikke lykkes kan det skyldes meget andet end at æggene ikke er befrugtet.

Med venlig hilsen
Per Kølster
Agronom, KØLSTER malt og øl

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Kan man se, om et hønseæg er befrugtet?