Hvad er navnet på denne lille frø?

Jeg har fundet sådan lille fyr ude i stalden. Hvilken art er det?

Med venlig hilsen
Bjørn Petersen, september 2016

Svar

Det er en skrubtudse, som vi ser på billedet. Den kan kendes på den vortede, tørre hud. Den har to store giftkirtler, som vi også kan se – én giftkirtel bag hvert øje. En skrubtudse er ikke farlig for mennesker, men hvis f.eks. en hund skulle bide i tudsen, vil denne kunne udskille en temmelig stærk gift. Skrubtudser er nyttige dyr i haven, da de æder mange insektlarver, nøgensnegle og andre hvirvelløse dyr, der ikke er for hurtige.

Med venlig hilsen
Henrik Bringsøe
Fugle og natur

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvad er navnet på denne lille frø?