Hvornår vågner frøer af deres vinterhi?

For en måned siden ville jeg flytte min næsten omsatte kompost ud i haven, men da jeg var nået godt ned i bunken, fandt jeg 2 frøer (en brun og en lidt mindre grøn), der var gået i hi. Jeg havde desværre gravet dem ud, men heldigvis ikke beskadiget dem. Jeg skyndte mig at sætte dem tilbage og dække dem til igen – efter bedste evne.

Nu vil jeg gerne vide, hvornår de kan forventes at vågne igen, dvs. forlade kompostbunken?

Med venlig hilsen
Hanne Wittenkamp, november 2003

Svar

Lad os håbe, at padderne ligger godt og frostfrit igen. Hvis du ikke ved hvilke arter, der er tale om, bør du vente til udgangen af april med at grave igen for at være på den sikre side. Løvfrøen er den sidste frø, der kommer frem (den er helt grøn). Den venter til ind i maj med at vågne. Springfrøerne kommer frem som de første, ca. omkring 1. marts, hvorefter de søger til vand for at yngle. Hvis der er sne og meget frost venter de, da vejret spiller en rolle. Der går desværre en del pindsvin og padder til hvert år i kompostbunker, der forstyrres i »utide«.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvornår vågner frøer af deres vinterhi?