Findes der giftige larver i Danmark?

Jeg har fundet en larve i min have, den er ca. 5 cm. lang, 1 cm. i omkreds, den er grøn, med knækstriber på ryggen, i bagenden har den en sort brod, der ligner et horn. Jeg har aldrig set en sådanne. Jeg har taget billeder af denne, men har desværre ikke mulighed for at sende dette med. Men hvis i ud fra beskrivelsen kan fortælle mig hvad det er for en, og om den er giftig, for sådan ser den ud, ville jeg blive meget glad, da børnene leger i haven. På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Gert W. Lorentzen, september 2002

Svar

Den her omtalte larve er barn af ligustersværmeren, og den er aldeles ugiftig. Mere alvorligt er det med nogle af de børsteklædte larver, for de kan give eksemlignende udslæt, hvis man er uforsigtig – men værre er det altså heller ikke.

Enkelte larver skaffer sig giftighed ved at æde af planter (f.eks. eng-brandbæger), hvis gift de så oplagrer i deres egen krop. Heller ikke her er der dog fare på færde for mennesker, med mindre man da absolut vil smage på dem.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Findes der giftige larver i Danmark?