Kan pragtsnerler blive til ukrudtsplanter?

Jeg overvejer at dyrke pragtsnerler her til foråret. Men jeg er kommet i tvivl, om det er en god ide.

Min veninde har en hæk, som er plaget af snerler – her er det en ukrudtsplante, der ikke er til at komme af med, og det vil jeg ikke risikere.

Kan jeg trygt købe de frø, som sælges på nettet, og regne med, at de er et-årige?

Med venlig hilsen
Anine Hviid, januar 2011

Svar

Hvis du ikke har snerler i din have, så kan jeg godt forstå, at du ikke vil risikere at få det. Men pragtsnerler er etårige, så de udvikler sig ikke ukrudtsagtigt som de snerler, vi slås med i haver og hegn.

Både de vildtvoksende snerler i natur og have og de dyrkede pragtsnerler tilhører snerlefamilien, som er en stor familie med 57 slægter og mere end 1600 arter. Vore vildtvoksende snerler og de pragtsnerler, vi dyrker i haven, tilhører hver sin slægt. Det kan man se af det botaniske navn. Snerleslægten har det botaniske navn Convolvulus, og agersnerlen, Convolvulus arvensis, er en af de ukrudtsarter, vi træffer på mark og i have. Slægten med pragtsnerler har det botaniske navn Ipomoea, og der er en hel del forskellige arter, f.eks. argonpragtsnerlen, Ipomoea indica.

De dyrkede pragtsnerler kan dog godt selvså. Men jeg har kun oplevet det som få fremspirende planter, der dukkede op rundt om i køkkenhavens bede. Og hvis man ikke genkender planterne, så hakkes de nok bare om uden problemer. Jeg plejer at plante dem ud et pasende sted, hvor de kan sno sig til vejrs. De selvsåede kommer dog lidt sent i blomst, så det er bedre at forkultivere dem.

Det er i øvrigt meget let at høste egne frø af pragtsnerle.

Blå pragtsnerle

Pragtsnerler svarer til deres navn, uanset farve. De fås i mange farver, mest almindelig er hvid og denne blå. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan pragtsnerler blive til ukrudtsplanter?