Hvordan opbevares stiklinger på vej hjem fra ferie i udlandet?

Hvordan er det bedst at stiklingeformere Bourgainvillea? Er det bedst med nye eller træagtige stiklinger.

Hvis man tager stiklinger med hjem fra »de varme lande«, hvordan opbevarer man dem så bedst under hjemtransport.

Med venlig hilsen
Jørgen Erik Jørgensen, januar 2012

Svar

Desværre ved jeg ikke nok om denne plante til at kunne svare på det første spørgsmål.

Derimod er det nødvendigt med et svar på det andet:

Man tager simpelthen ikke plantemateriale med hjem fra ferieområderne! Det er at spille hasard med sundheden hos danske planter, dyrkede eller vilde, når man slæber noget hjem, som kan være befængt med både svampesygdomme og skadedyr. Og for en ordens skyld: Man skal være meget erfaren og kyndig for at kunne være sikker på, at plantematerialet vitterligt er sundt. Selv de professionelle gartnere er underlagt strenge krav om karantæne, hvis de ønsker at tage materiale hjem.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvordan opbevares stiklinger på vej hjem fra ferie i udlandet?