Kan man købe frø eller løg af amerikanske sødløg i DK?

Jeg leder efter frø eller sætteløg til amerikanske sødløg, f.eks Walla Walla sweet onion eller
Hybrid Onion CANDY Seeds JUMBO & SWEET eller OsoSweet Chile-South America, Vidalia

Ved I om de kan fås i Danmark?

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Eva Geleff, februar 2012

Svar

Jeg har aldrig hørt om amerikanske sødløg, så derfor har jeg spurgt Søren Holt, som er løgekspert hos foreningen Frøsamlerne. Man kan se mere til Søren Holt i bloggen Skrubtudsens have.

Her er Søren Holts svar:

Det er også første gang, jeg læser om »amerikanske sødløg«. Men Walla Walla sweet onion har jeg læst om mange gange. Det er en sort fra staten Washinton i USA. Den skulle være meget sød, men med ringe holdbarhed – hvilket er ganske typisk for hvide kepaløg.

Om den kan give et fornuftigt udbytte i Danmark ved jeg ikke. Kepaløg er dagslængdefølsomme, men der er stor forskel på sorterne. En sorts dagslængdefølsomhed afgør ved hvilken dagslængde, den danner løg. Hvis planten endnu er ganske lille, så bliver det et meget lille løg, den danner.

I Danmark er vi højt mod nord, derfor har vi meget lange sommerdage, og vi har brug for sorter, der er tilpasset vores lysforhold. Walla Walla sweet onion stammer fra det nordvestlige USA, men det er stadig meget længere mod syd, end vores danske haver. Jeg slog lige op – deres længste dage er 15:45, mod vores på 17:30. Walla Walla sweet onion vil altså afmodne for tidligt, så løgene ikke bliver så store, som de kan blive i USA. Kan man leve med det, så er der ikke noget i vejen for at dyrke dem, hvis man kan skaffe frø.

Jeg har ikke fundet frø af den i Danmark, men der er jo mange små spændende frøfirmaer, så det er bare med at få søgt hos dem allesammen. Ellers kan frøene findes i Storbritanien.

Hybrid Onion CANDY Seeds JUMBO: Dem har jeg aldrig før læst om.

Hilsen fra Søren

Her kan du læse mere om sweet onion på Wikipedia

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan man købe frø eller løg af amerikanske sødløg i DK?