Hvordan udplantes agurk sået i rockwool?

Agurk planter, som sået i rockwool, skal de udplantes med rockwoolen, eller skal man fjerne rockwoolen?

Med venlig hilsen
Moshe Mohaban, juni 2013

Svar

Agurkplanten har sine rødder forgrenet ud i rockwollen, så derfor kan du ikke fjerne den. Du må udplante det hele i jorden. Måske giver det problemer i starten, indtil rødderne er kommet ud i jorden og kan hente vand der. Planter forkultiveret i rockwool er vant til at blive vandet konstant med kunstgødet vand, da rockwool er et dødt medie.

Jeg vil foreslå, at du næste gang, du køber planter, vælger planter fremavlet i jord. Det giver mere naturlige planter, som vil have lettere ved overgangen til dyrkning i din jord.

Agurkplantens stamme rådner let, hvis den har stående vand omkring stænglen. Derfor er det en god ide at plante den så vandet kan løbe væk fra stænglen.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvordan udplantes agurk sået i rockwool?