Hvor køber jeg frø af chokoladekosmos?

Hvor køber jeg frø fra chokoladecosmos planten?

Har læst noget om at planten ikke sætter frø, men at man kan købe løg eller stiklinger fra en klon, er dette rigtigt?

Kan I kaste lidt lys over emnet?

Har haft min familie I England på sagen som siger at man der kun kan købe planten. Ved I om man må/kan importere planter direkte fra udlandet, f.eks England?

Med venlig hilsen
Astrid munkedal

Med venlig hilsen
Astrid Munkedal, februar 2015

Svar

Ja, det er rigtigt, at der ikke udbydes frø til salg. Planten sætter ikke frø.

Der har været rygter om at der er nogen, som har fået frø, men indtil nu er der i hvert fald ingen frø til salg. Men tro mig, der er nogen, som forsøger ihærdigt, det vil være en sikker salgssucces. Der gik også mange år, hvor man troede, at man ikke kunne så skalotteløg – nu er der frø på markedet.

Læs om planten i artiklenChokoladekosmos

Du kan sagtens købe chokoladekosmos planter i Danmark. De plejer at komme til salg sidst i maj først i juni, når nattefrosten er ovre, og det er først i juni, at de begynder at komme i knop og blomst. til gengæld kan de blomstre helt til december. De store planter er dyre 50–80 kr, men de fylder så til gengæld en hel krukke med smukke blomster med chokoladeduft. Men man kan også finde mindre planter til 10–30 kr på tilbud. Satser man på at overvintre dem, er det ok at starte med de små, som med god pasning vokser sig store i løbet af 1–2 år.

De tåler ikke frost, men det er muligt at overvintre chokoladekosmos. Se artiklen Overvintring af chokoladekosmos.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvor køber jeg frø af chokoladekosmos?