Kan hvidkål blomstre og sætte frø i Danmark?

Kan hvidkål blomstre og sætte frø her i Danmark?

Med venlig hilsen
Bente M. Jensen, oktober 2018

Svar

Du kan godt få hvidkål til at blomstre og sætte frø i Danmark, men det er ikke det nemmeste.

Hvidkål er to-årig, og blomsterne kommer først foråret efter, de blev sået. Den mellemliggende vinter er med til at sætte gang i blomstringen, men om der er mere hvidkålsplante tilbage, når den er slut, afhænger både af, hvor beskyttet planten har stået, og hvor hård vinteren har været.

Du skal også være opmærksom på, at tager du frø fra Brassica oleracea, som hvidkål, rødkål, rosenkål m.fl. hører til, så skal du have mindst 20 planter for at undgå indavl, og der må ikke dyrkes andre kål af samme art i en radius af mindst 400 meter for at undgå krydsbestøvning.

I en almindelig have er det ikke noget, der er så nemt at styre, men det kan selvfølgelig være et sjovt eksperiment. Har du en favoritsort, vil jeg dog anbefale dig at købe frøene.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Naturplanteskolen

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan hvidkål blomstre og sætte frø i Danmark?