Er min hyld med fjersnitdelte blade en mutation?

Der gror i min have, der er temmelig vildtvoksende, en mærkelig, men meget yndefuld hyldm hvis småblade er dybt fjersnitdelte. Sidste år blomstrede den for første gang, og blomsterne adskiller sig tilsyneladende ikke fra dem på den almindelige hyld, som jeg har mange af.

For et par år siden spurgte jeg vor kommunegartner, hvad det var for en art, og hun mente, at det var en mutation. Siden har jeg passet godt på den, men nu vil jeg gerne høre, om det passer, da jeg ikke har kunnet finde noget, der ligner den, i min bog om træer og buske.

Med venlig hilsen
Mette Sarus Hansen, april 2008

Svar

Der er mange forskellige sorter af hyld, også nogle med fjersnitdelte blade. Thyboesminde Stauder har en række forskellige hyld i deres sortiment. Prøv at se, om der er en, der ligner din. Men det kan også være, at det er en mutation, du har. Du kan sikkert få det opklaret ved at kontakte Kirsten Bengtson på Thyboesminde Stauder, da hun har en passion for hyld.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Er min hyld med fjersnitdelte blade en mutation?