Hvorfor falde alle blommer pludselig af træet?

Mit blommetræ har pludselig (over få dage) smidt alle de ellers mange nyskabte blommer (blommetræet er podet med sorterne Jubilæum og Herman).

Hvad kan det skyldes? Er det sygdom (løvet ser sundt ud), insekter (intet synligt angreb på de små blommer), eller er det simpelthen tørken (blommetræet blev plantet sidste forår)?

Har I et bud?

Med venlig hilsen
Carsten Hansen, juni 2008

Svar

Blommetræer og alle andre frugttræer kan kaste frugt her ind under sankthans. Det kan skyldes mange forskellige faktorer: kulde, næringsmangler, insektangreb og altså – som i dette tilfælde – også tørke.

Det gode ved det er, at frugtfaldet giver træet mulighed for at bruge sit energioverskud til »vegetativ vækst«, dvs. vækst i rødder, skud og blade. Det er alt sammen noget, som gør træet stærkere til næste år, når det forhåbentligt vil bære en god frugthøst.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor falde alle blommer pludselig af træet?