Hvorfor sætter et figentræ slet ikke frugter?

Vi er netop flyttet til en ejendom, hvor der i haven på sydvendt væg vokser et stort figentræ med kraftige og tætsiddende blade. Desværre har det ingen figner og har i følge de tidligere beboere aldrig haft nogen. Kan vi gøre noget for, at træet begynder at sætte figner?

Med venlig hilsen
Annette Greenfort, september 2008

Svar

Figentræet har meget vanskelige bestøvningsforhold, for dels er den naturlige art opdelt i tvekønnede og rent hunlige, frugtbare træer, og dels er bestøvningsforholdene meget specielle: Træet er afhængigt af et lille insekt, figenhvepsen (Blastophaga psenes), som invaderer de tvekønnede frugter, der dannes i foråret (de såkaldte »gedefigner«). Senere vil hvepseyngelen invadere og dermed bestøve de egentlige frugtanlæg hos hunlige træer, sådan at der dannes modne figner.

Hvis hvepsen mangler, hvis tvekønnede træer mangler, eller hvis man har været uheldig kun at have et gedefigen-træ, – så udebliver figenbæringen fuldstændigt!

Der er imidlertid en udvej, som tilsyneladende var kendt allerede 1.000 år før korndyrkningen. Den udvej består i at plante stiklinger eller aflæggere af parthenocarpe, hunlige træer, som sætter modne frugter uden bestøvning. Løsningen består altså i at finde et figentræ med sikker bæring, hvor man kan få lov til at nedkroge en gren, så den kan sætte rødder i løbet af et år eller to. Figen kan også stiklingeformeres i marts.

Artikler om figen

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor sætter et figentræ slet ikke frugter?