Hvornår begynder et dværgkirsebærtræ at give kirsebær?

Jeg plantede en dværgkirsebær ‘Compact Stella’ i november 2007. Den vokser fint men har endnu ikke båret frugt. Er det normalt?

Med venlig hilsen
Flemming Larsen, september 2009

Svar

Det er med dværgkirsebærtræer, som det er med kirsebærtræer i det hele taget, at de reagerer på forholdene, som de nu byder sig. I dette tilfælde må man stille sig en række spørgsmål:

  1. Var der blomstring?
  2. Var der bier i blomsterne?
  3. Var der nattefrost under blomstringen?
  4. Er der gødet kraftigt med salpeter og/eller NPK-gødning?
  5. Mangler der fosfor i jorden?

Alle disse spørgsmål skal falde gunstigt ud, hvis der skal komme frugt på træet.

Alstå: Der skal blomster og bier til. Blomsterne må ikke blive udsat for nattefrost. Kvælstofrige gødninger tvinger træet over i blad- og grenvækst på bekostning af blomstring. Og fosformangel giver ringe og dårligt bestøvet blomstring.

Dertil kommer, at træet jo er ganske ungt, så man må affinde sig med at skulle vente på naturen. Der foregår det ikke med trylleslag eller syvmileskridt! Se bare om 2–3 år.

Kirsebærblomster

Kirsebærtræer er flotte, når de står i fuldt flor, og blomster er første forudsætning for at få kirsebær. Her et stort gammelt sødkirsebærtræ i 2009, hvor kirsebærtræerne generelt blomstrede overdådigt. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvornår begynder et dværgkirsebærtræ at give kirsebær?