Hvorfor skaller barken af min pærekvæde?

Pærekvæde

Pærekvæden i haven. Foto: Karen Thomsen

Jeg har en ca. 20 år gammel pærekvæde, som har båret mange flotte kvæder gennem årene. Sidste efterår begyndte træet at tabe barken på stammen. Først troede jeg, det var en mindre barkskade, men i år har det bredt sig og er nu på hele stammen. Man kan tydelig se forskel på de områder på træet, som er angrebne, idet kun nogle grene bærer frugt i år, og andre har mindre blade og disse visner tidligere end på resten af træet.

Jeg er blevet henvist til Sten Porse fra min lokale planteskole, som ikke kendte til problemet.

Kan man afhjælpe skaderne, og hvad skyldes disse?

Pærekvæde med barkafskalning

Pæretræets bark skaller af i store flager – hvad skyldes det? Foto: Karen Thomsen

Med venlig hilsen
Karen Thomsen, oktober 2009

Svar

Det forekom mig, at jeg havde set dette en gang tidligere på et sundt træ, og efter nogen søgen fandt jeg min tanke bekræftet: Det er helt naturligt for pærekvæde at kaste gammel bark af sig på den viste måde. Se eventuelt billedet på Baumkunde.de.

Hvad angår det med den formindskede bæring, så har det altså ikke noget direkte at gøre med barkløsningen. Derimod ses det på med sendte billede, at træet har været beskåret meget hårdt, og at der sidder nogle store stabbe tilbage på stammen.

Stab

Her sidder en stor stab fra en ikke korrekt udført beskæring. Foto: Karen Thomsen

Grenstab

Længere nede sidder der også et par stabbe. Foto: Karen Thomsen

Den hårde beskæring kan i sig selv bringe træet ud af bæring i nogle år, men værre er, at stabbene bliver til »madpakke« for de svampe, som efterhånden vil gå ind i stammen og æde den op indefra.

Så det bedste er, at få de stabbe skåret væk her i vinter og i øvrigt lade træet have ro et par år. Derefter kan man nænsomt (dvs. en lille smule hvert år) beskære det i perioden juli–september.

Held og lykke med det smukke træ.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor skaller barken af min pærekvæde?