Er japankvæde giftig – eller kan den spises?

Jeg har sådan denne kvæde Chaenomeles superba Andenken an Carl Ramcke. Svigermor spørger om frugten er giftig? Hvis den kan spises, hvad er den så god til?

Med venlig hilsen
Tom Rindahl, juli 2011

Svar

Det er en japankvæde, du har, og den er ikke giftigt, kan du hilse din svigermor og sige. Tværtimod kan frugterne anvendes til f.eks. kvædemarmelade og -kvædebrød i stedet for trækvæder (pære- og æblekvæder), som man normalt anvender hertil.

Du kan læse mere i Camilla Plums artikel Kvæder og kvædebrød

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Er japankvæde giftig – eller kan den spises?