Skal jeg fjerne de store overvintrede figner?

Mit figentræ står i et frostfrit drivhus. Der er mange grønne hårde frugter på grenene – de har overvintret. Skal jeg fjerne disse frugter nu, jeg forventer ikke, at de bliver modne. Jeg forestiller mig, at de tager kraften fra planten.

Med venlig hilsen
Lis Lücke, april 2010

Svar

Figen i foråret

De to store figner har overvintret i denne størrelse. De små figner er begyndt at vokse i foråret samtidig med løvspringet – de har vinteren igennem siddet som helt små, næsten som nipsenålshoveder i bladhjørnerne. De to store vil i løbet af kort tid svinde ind og falde af. Foto: Karna Maj

I dit frostfri drivhus kunne der være en chance for at de voksede videre og blev modne, og at du således kunne få to hold figner. Normalt vil det ikke ske. Men Jens Michael Gundersen skrive i sin bog Eksotiske planter, at efter en mild vinter kan disse frugtanlæg godt overvintre og modne allerede i juli. Men selv om de ikke modner, er der ingen grund til at fjerne dem.

Jeg har de senere år ladet disse overvintrende grønne frugter sidde på mit figentræ udenfor, og her udvikles de ikke. Jeg lader dem sidde, til de falder af af sig selv. Jeg har iagttaget, at de svinder ind i takt med, at de helt små figner begynder at vokse ved løvspring i maj. Jeg tror, at træet tager energien fra dem og bruger til det ny hold. Jeg mener at kunne se, at mine figner i de senere år bliver større end tidligere, hvor jeg fjernede de gamle frugter.

Min anbefaling er at lade dem sidde og selv falde af – og skulle de begynde at vokse og modne i juli, men så bliver det jo først sjovt. Hvis du vil spare træet for at bruge kræfter på dem, skal de fjernes i sensommeren som helt små.

Se artikler om figen

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Skal jeg fjerne de store overvintrede figner?