Er mit figentræ frosset tilbage eller dødt?

Jeg købte sidste år et figentræ med en stamme, der er 5 cm i diameter og 1,6 -2 m. højt. Der er ikke kommet blade på det endnu, og grenene er bløde i enderne. Jeg har prøvet og skære en gren af og den er flamingo agtig inden i og rynket uden på, men hvis jeg skraber på den store stamme, er den grøn under barken.

Skal jeg vente på blade eller skal jeg beskære evt. hvor meget?

Frostskade på figen.

Der er her til sankthans endnu ikke kommet grønne blade på grenene på figentræet, som ser ret døde ud. Foto: Randi

Med venlig hilsen
Randi, juni 2010

Svar

Det er ærgerligt, at dit store nyindkøbte figentræ er frosset tilbage. Afhængig af, hvor du bor i landet, så er det noget, som sker med års mellemrum. Det er oftest de små eller nyplantede figen, det går mest ud over.

Din figen er helt sikkert ikke død, når der er grønt under barken. Og selv om også stammen havde set helt død ud, ville den sikkert skyde med nye skud nede fra basis. Nedenfor, hvor grenene er visne, kan der dog stadig komme nye skud. Jeg kan se, at det stadig pibler frem med nye skud nedenfor de grene, som er frosset tilbage på mit figentræ.

De grene, som der er på billedet, er ødelagt af frosten. Du kan skære dem tilbage til der, hvor du støder på levende væv. Det er normalt let at afgøre på figen.

Hvis du er i tvivl, kan du også bare lade træet stå frem til først i juli, dvs. 14 dage endnu, så kan du se, hvor der er kommet nye skud, inden du beskærer færdig. Skud nede fra basis kan endda komme senere.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Er mit figentræ frosset tilbage eller dødt?