Skal vores figen ind eller dækkes?

Hvordan skal vi gøre med vores nye figentræ nu til vinter. Den står i en krukke i en københavnsk gård. Skal den ind eller dækkes til?

Med venlig hilsen
karina meltorn, oktober 2010

Svar

De mange subtropiske planter, man efterhånden kan have held med at dyrke i danske haver, skal alle behandles på samme måde, hvis de skal overleve en bare nogenlunde normalt kold vinter. De skal stilles køligt, men frostfrit. De skal have mest muligt lys. Og de skal kun have ganske lidt vand og slet ingen gødning gennem hele vinteren.

Derudover er det vigtigt, at drænforholdene er gode, sådan at jorden er vedvarende iltrig. Det gør man ved at fylde en blanding af lige dele perlegrus og filtersand i de nederste 25 cm af plantehullet. Denne blanding skal desuden være kalkrig, så man bør yderligere blande ca. 1 dl jordbrugskalk i den, før man anbringer den i plantehullet. Det siger måske sig selv, men hullet må graves så dybt, at der er plads til både drænlaget og plantens rodklump.

Med pottede planter gælder de samme grundregler, men dertil kommer hensynet til, at frosten let trænger ind fra siderne af potten, sådan at hele klumpen bundfryser. For at undgå dette må man enten pakke potten og den nederste del af planten ind i vintermåtter eller også må man grave potten (med planten i) så langt ned i jorden, at både potte og potteklumpens overflade er dækket af jord. Eventuelt kan den tages ind, men her bliver kravet om et køligt og lyst opbevaringssted meget afgørende.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Skal vores figen ind eller dækkes?

Søg:

Støt Havenyt.dk