Bær af ildtorn – er de spiselige?

Jeg har flere gange lavet mad med havtorn, men er kommet til at tænke på, om man også kunne bruge ildtornens bær. Den er jo ikke giftig, da fuglene spiser den. Men er den noget for os mennesker – er der lige så mange vitaminer i den som i Havtorn?

Der er så mange ildtorn tæt på en af mine bigårde, og jeg må gerne tage dem. De ser så fristende ud lige nu

Med venlig hilsen
Karin True, oktober 2010

Svar

Jeg har engang smagt snaps krydret med ildtorn, men den var ikke særlig hukommelsesværdig. Ildtorn kan sikkert bruges til gele og saft som andre ikke helt ugiftige bær, men jeg har aldrig prøvet. Frøene giver maveproblemer, så det er altså kun fuglene, der kan spise dem rå uden problemer.

Ærlig talt – jeg vil lade fuglene om bærrene og foretrække slåen, havtorn, surbær, røn og vildæble til gele.

Med venlig hilsen
Anemette Olesen
Forfatter og foredragsholder, Skarresøhus

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Bær af ildtorn – er de spiselige?