Sætter figen frugt, før det får blade?

Er det sandt, at figentræet sætter frugt, før det får blade?

Med venlig hilsen
Merete, juli 2011

Svar

Figen med frugter og nye blade i foråret

De store og små frugter er fra året før, og figentræet er netop ved at springe ud. De store frugter udvikles normalt ikke til modne figner, men tørrer ud og falder af. Og kun i meget milde vintre overlever de som grønne, ellers visner de og falder af. Det er de små grønne figner, som udvikler sig til modne figner sidst i august og i september. Foto: Karna Maj

Der er det sande i det, at figentræet, som er løvfældende, har meget små figner siddende i bladhjørnerne vinteren igennem, og det er disse, som udvikles til sommerens figner. De begynder dog først for alvor at vokse, når træet begynder at sætte blade ret sent på foråret.

Træet havde blade i efteråret, da fignerne blev dannet – de bliver ikke dannet i bladløs tilstand.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Sætter figen frugt, før det får blade?