Kan man spise frugter af alle slags kvæder?

Kan alle typer/sorter af kvæde bruges til marmelade/gele? Vi har en meget gammel kvæde i haven, som vi ikke ved, hvad hedder, og er lidt bange for at bruge den.

Med venlig hilsen
Ellinor Mortensen, december 2011

Svar

Der er forskel på den ene side frugter af arten kvæde, Cydonia oblonga og dens mange sorter, herunder den mest kendte: ‘Portugisisk Pærekvæde’, og på den anden side frugterne af slægten Japankvæde, Chaenomeles japonica og Chanomeles speciosa samt diverse krydsninger derimellem.

De første har været brugt siden oldtiden i Mellemøsten og Sydeuropa, mens de sidste, som stammer fra Østasien, først er blevet kendt i Vesten meget sent.

Japankvædes frugter dufter godt, men er særdeles sure. De er sådan set spiselige, men altså ikke indbydende. Derimod er de gammelkendte kvæder udmærkede til marmelade, »flæsk« og »kvædebrød«.

Du kan læse mere om kvæder i disse to artikler: Kvæder og kvædebrød og Pærekvæde.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan man spise frugter af alle slags kvæder?