Hvor megen blæst tåler valnød?

Jeg har læst Lars Holmboe Westergaards indlæg om fremtidens valnødder med interesse, og kigget Havenyts site igennem, men kan ikke finde noget om vind.

Jeg bor i Bøjden på Sydfyn, hvor der ofte er ret kraftig vestenvind. Nok til at min kinesiske vandgran helt mangler grene i toppen mod vest. Dette træ ville jeg gerne skifte ud med et valnøddetræ, men er lidt bange for at, det kommer til at se ud som vandgranen.

Der er rimeligt læ de nederste 3–5 meter, da der er et etplanshus imellem mig og vandet.

Kan I hjælpe mig med, om der er nogle valnøddetræer, der kan holde til det, og evt. hvilke.

Når jeg modtager jeres råd, er det selvfølgelig på mit eget ansvar, hvis jeg følger det.

Med venlig hilsen
Søren Tougaard, august 2012

Svar

Der er ikke noget i vejen for, at du kan plante en valnød i læ af huset, men du skal nok regne med, at den kommer til at ligne din vandgran for såvidt den del, der vokser over de 4–5 meter, men det behøver jo ikke at ødelægge glæden ved de nederste 4–5 meter. Alternativt kan du holde træet lavt.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvor megen blæst tåler valnød?