Hvilke æblesorter tåler delvis skygge?

Jeg har en smal passage på vestsiden af huset. Min plan er at plante et par æbletræer her. Men der er kun direkte sol fra ca. middag og til tidlig aften om sommeren. Med andre ord er der delvis skygge.

Hvilke æble sorter vil I anbefale at plante her?

Med venlig hilsen
Søren Borup, marts 2013

Svar

Det er ikke optimalt, men prøv nu alligevel, for intet er umuligt, når du har lys halvdelen af dagen.

Om æblerne modner godt nok vil så vise sig, men du skal i hvert fald ikke plante nogle af de sorter, der han vanskeligt ved at modne. Mit umiddelbare bud er sorter der modner før 1. oktober og det kunne være Bøghs Citron som tidlig og Nonnetit Bastard som sorten, der kan holde sig noget længere.

Med venlig hilsen
Boi Jensen
Podemester, De gamle sorter

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvilke æblesorter tåler delvis skygge?