De umodne ribs forsvinder – hvordan?

Det er nu andet år i træk, at ribs bliver »klippet« af, det er ikke hele klasen, der forsvinder, men mest de midterste bær (som oftest er de største). Det undrer mig, da jeg ikke kan se andet, end at bærrene forsvinder. Vi bor i et sommerhusområde med mange fugle, harer og dådyr, men kan det muligvis være dem? Den eneste løsning, jeg kan se nu, er at lægge net over allerede, når de har blomstret. Håber, at nogle kender til dette fænomen.

Med venlig hilsen
Ulla, maj 2013

Svar

Vi har her på redaktionen i denne uge modtaget hele to spørgsmål om umodne ribs, som bare forsvinder som dug for solen. I den anden have hedder det i spørgsmålet, at alle bær er forsvundet, og der ikke ligger nogen på jorden under buskene.

Vi har ikke hørt om problemet før. Vores bedste gæt er, at det kunne være rådyr, som kan æde meget selektivt. Rådyr mangler tænder i overmunden som alle drøvtyggere, og derfor bør deres æden kunne afsløres ved, at bærrene er revet af med tungen og ikke bidt af.

Men måske er der nogen, som har løsningen på gåden – skriv i givet fald jeres erfaring/viden som kommentar til dette spørgsmål.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > De umodne ribs forsvinder – hvordan?