Kan man spise blommer med larver i?

Kan man skære det dårlige væk i blommer som i æbler og bruge dem alligevel. Vil fryse dem ned.

Med venlig hilsen
Merethe Larsen, august 2013

Svar

Der er intet i vejen for at udnytte blommer, som der er larver i. Som du selv foreslår, kan man skære det dårlige væk – ligesom man gør med æbler. Problemet kan være rester af de små sorte laveekskrementer inde i blommen. Hvis du vil være helt sikker på hygiejnen, skyller du blommerne efter bortskæringen, og bruger blommerne til en kogt/stegt ret. Men vi er uden tvivl en del, som uden problemer spiser det gode af både æbler og blommer med larver i og blot spiser uden om.

Det er umuligt helt at undgå den slags ting i fødevarer, og i dit eget køkken har du nogenlunde styr på det. Køber du fødevarer, kender du ikke indholdet, og det er åbenbart tilladt med bl.a. larveekskrementer i små mængder i fødevarer. Se artiklen Insects, Mold, and Other Legal Food Contaminants.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan man spise blommer med larver i?