Kan der dyrkes hindbær hele året på Tenerife?

Vi har nogle venner på Tenerife, som har spurgt mig om jeg kender nogle »Everbearing Rasberry« – hindbær der næsten bærer frugt hele året – da planten skal plantes i jorden på Tenerife. Hvor vejret jo næsten altid er solrigt! Der er i hvert fald ingen frost.

Findes der en sådan plante? Eller skal man købe en hindbærplante, der kan høstes i foråret, og en anden der er skal høstes i efteråret?

På forhånd mange tak for dit/jeres svar!

Med venlig hilsen
Iben og Jens Lundahl, oktober 2014

Svar

Jeg tror desværre, at det ikke er muligt at dyrke hindbær på Tenerife. Hindbær kræver en vis kuldesum i vinterperioden for, at planten trives og kan udvikle blomsteranlæg. Der skal være mellem 800 og 1600 chill hours mellem 0 og 7 grader i vinterhalvåret, afhængig af sort. Sorten Herritage skal kun have 250 chilling hours – jeg har ikke tidligere hørt om sorten. Det afhænger selvfølgelig af, hvor højt, man bor på Tenerife. Jeg kan se, at der faktisk falder sne i højderne.

Jeres venner kan læse mere herom i artiklen Do Raspberries Grow in a Tropical Climate?.

Det er en god ide at finde nogle lokale haveentusiaster – de ved, hvad der kan lade sig gøre at dyrke.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan der dyrkes hindbær hele året på Tenerife?