Reine Claude – hvorfor falder alle de små frugter af?

Vi har et Reine Claude-træ, som nok er omkring 8 år gammelt. Det er den grønne/gule og dermed selvbestøvende. Jeg er klar over, de først giver efter omkring 6 år. Men jeg har de seneste 4 år oplevet, at der er dannet begyndende frugt efter blomstring – mange frugter, men efter ca. 1 måned er de alle faldet af. De er vokset lidt men ikke meget. Måske har der i et år været ganske få frugter til lidt senere. Træet får sol, men ikke hele dagen. Det voksede voldsomt de første 5 år, og det er beskåret nænsomt, og det har ikke vokset meget siden beskæring, men er stadig kraftigt.

Kan et træ være ufrugtbart? Men ville det sætte så mange begyndende frugter? Har I er forslag til, hvad vi kan gøre?

Tak for en interessant hjemmeside.

Med venlig hilsen
Peder Thøgersen, januar 2015

Svar

Det er rigtigt, at den gulgrønne Reine Claude d’Ouillins skulle være selvbestøvende.

Men forklaringen på de faldne frugter er givetvis, at bestøvningen er svigtet. Man anbefaler at bruge en god bestøversort som ‘Czar’ for at sikre god bestøvning af Reine Claude d’Ouillins.

Plant et blommetræ af denne sort (‘Opal’ kan også anbefales), eller få en kyndig person til at pode en gren af sorten ind på én eller flere grene af træet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Reine Claude – hvorfor falder alle de små frugter af?