Kan man formere efterårshindbær med vinterstiklinger?

Jeg er startet i en gårdbutik og er pt. i gang med at beskære Autumn Bliss. Mit spørgsmål er så, om man kan anvende de afklippede grene til stiklinger, eller skal det være rodskud. Hvad enten det ene eller andet kan anvendes, vil de nye stiklinger så med tiden kunne bære samme mængde bær som moderplanten?

Med venlig hilsen
Claus Rasmussen, januar 2015

Svar

Det er ikke muligt at få rødder på vinterstiklinger af hindbær.

Hvis man virkelig vil lave dem af stiklinger, bør man i stedet skære urteagtige stiklinger i august måned, stikke dem straks og holde dem dækket med hvidt plastic i mindst tre uger. Resultatet er dog ikke opmuntrende, og i erhvervet laver man altid hindbær af rodskud eller rodstiklinger.

Og ja, da planterne er formeret ved at gå uden om den normale (kønnede) formering, rummer de nye planter altid præcist de samme arveanlæg som moderplanten eller moderplanterne.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan man formere efterårshindbær med vinterstiklinger?