Hvad hedder min figen?

I år har mit figentræ båret ca. 50 store dejlige søde figner, træet står op af en væg syd, syd øst med sol hele dagen og det vokser i næsten rent grus de første 50 cm ned.

Kan i fortælle mig navnet på min figen?

Træet står op af en væg syd, sydøst med sol hele dagen, og det vokser i næsten rent grus de første 50 cm ned. Foto: Erik Sand

Figenblade med små figner, som ikke vil nå at modne. Foto: Erik Sand

Overskårne figner. Foto: Erik Sand

Med venlig hilsen
Erik Sand, september 2015

Svar

Dit figentræ ser rigtig frodigt ud, og det er flotte figner. Det står også rigtig godt, ser det ud til.

De små grønne vil ikke nå at modne, men gå til i løbet af vinteren, men det ved du sikkert godt. Næste års figner er de små, som i de kommende måneder dannes i bladhjørnerne.

Det er sjovt, at du lige netop spørger om sortsnavn på figen nu. I det nye nummer 5/2015 af vores medlemsblad Praktisk Økologi er der en rigtig god artikel om figner og figensorter. Artiklens forfatter Lars Westergaard fra Westergaards Plantskole har testet dyrkningsmulighederne for en lang række forskelllige figensorter, både i plasttunnel og på friland. I artiklen er der en guide til at blive klogere på, hvilken figensort, det er, man har i haven. Der er både billeder af figner og figenblade. Desuden et rigtigt godt skema med de mange sorters data med hensyn tll frugtfarve ud- og indvendig, vægtklasse, og om sorten har breba crop og/eller main crop. Frugter fra skud i år er maincrop, frugter på skud fra sidste år er breba crop.

Ud fra dine billeder er der næppe tvivl om, at din figen er en Brown Turkey. Det er også den, som kaldes Bornholmerfigen.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvad hedder min figen?