Halvt væltet frugttræ – skal vi beskære og støtte det?

Efter tøsne og storm er to blommetræer og et æbletræ i vores have væltet sidelæns. Rødderne er endnu i jorden, og jorden er endnu meget våd.

Det mindste blommetræ (ca. 5 m højt), en helt fantastisk Reine Claude, vil vi meget gerne bevare. Er det en god idé at beskære træet nu og forsøge at støtte det, så det kommer mere på højkant igen? Eller skal vi hellere lade det være, så det selv kan komme sig lidt?

De andre to træer er for store at skubbe rundt med, men vi er stadig nysgerrige, om det er en god idé at beskære dem, så de måske kan vokse lidt videre.

Væltet blommetræ Foto: Rebecca Bolt Ettlinger

Med venlig hilsen
Rebecca Bolt Ettlinger, december 2015

Svar

Med hensyn til Reine Clauden vil jeg beskære toppen. Det kan lyde voldsomt, men hvis I vil forsøge at rejse den igen, skal I nok halvere kronen. Den kraftige beskæring er nødvendig, for at vinden ikke skal rive for meget i træet, indtil den er groet fast igen. Det bekymrer mig, at der slet ikke er noget, der indikerer en rodklump. Står den på et sted med en høj grundvandsstand, så træerne i virkeligheden ikke har ret megen rod?

De 2 andre træer træer kan godt beskæres en del i håb om, at de kan overleve og vokse videre. Jeg har set mange sjove, skulpturelle træer, der ikke vil lade sig kue, selv om en storm har væltet dem omkuld. Når træerne beskæres kan der jo godt skeles lidt til, hvordan I ønsker træet skal se ud i fremtiden.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Halvt væltet frugttræ – skal vi beskære og støtte det?