Kan man bladdække med blade fra tjørn?

Hej!

Jeg vil gerne høre, om det er ok at bladdække med blade fra rødtjørn (rosenfamilien) i min urtehave?

Jeg har gjort den bitre erfaring, at det ikke var muligt at etablere et bed med lave roser under mit rødtjørnetræ. Jeg ved godt, at jeg ikke kan plante et æbletræ i stedet for rødtjørnen. Men det med roserne havde jeg ikke tænkt på.

Med venlig hilsen
Dorte Schmidt, oktober 2022

Svar

Du har en rødtjørn og vil gerne jorddække med den i din urtehave, men er i tvivl om, hvorvidt den kan smitte nogle af de afgrøder, der er i samme rosenfamilie.

I urtehaver er det som regel planter som jordbær, hindbær, brombær og surbær og eventuelt træerne æble, pære, kvæde og mispel, man dyrker, der er af rosenfamilien.

Hvis du undlader at bruge blade fra tjørn under disse faststående bærbuske og frugttræer og heller ikke på de bede, hvor der skal vokse jordbær i den nærmeste fremtid, så burde du være på den sikre side, såfremt tjørnen i øvrigt er rask og sund.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan man bladdække med blade fra tjørn?