Findes der syrefri æblesorter?

Hvilke æblesorter er syrefri. Er disse i handlen i vore dagligvarebutikker.

Med venlig hilsen
Lissen Steffensen, maj 2003

Svar

Der eksisterer ikke syrefri æbler, men indholdet varierer fra sort til sort, sukkerindhold, lyspåvirkning under væksten (højest på sydvendte og solbeskinnede frugter) samt modenhedsgrad. Med tiden falder indholdet, dels på træet, dels efter plukning. Æbler indeholder askorbinsyre, dehydro-askorbinsyre (C-vitamin omfatter begge) samt æblesyre (=hydroxyravsyre). Indholdet af C-vitamin er størst i rødskrællede områder af frugten. Æblesyreindholdet aftager efterhånden som æblet modner på træet; for tidligt plukkede æbler er mere eller mindre sure, netop på grund af dette. I sorter med højt sukkerindhold ønskes af hensyn til spisekvaliteten gerne et højt syreindhold.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Findes der syrefri æblesorter?