Hvornår skal hasselnødder plukkes?

Vi fandt for nogle år siden en hasselnød, som var begyndt og spire og lod den være, til der blev et lille træ/busk ud af den. Så gravede vi den op og flyttede den til et passende sted, og nu har vi fået en stor nøddebusk, som giver en masse nødder.

Men hvornår skal de sådan cirka plukkes? Jeg har prøvet et par stykker, kernen ser fast og hvid ud, men de smager ikke af så meget endnu. Skal de alligevel bare plukkes og så ligge og tørre?

Med venlig hilsen
K. S. Larsen, september 2004

Svar

De første nødder, som modner, er dem med orm i. De falder af buskene, og når du finder de første nødder på jorden, så er det tid til at holde øje med nødderne på busken. De begynder nu at blive brune nederst – den buttede del af nødden, som sidder fast nede i hasen. Nødderne løsner sig hurtigt, når først de begynder at blive brune, og de falder for de fleste sorters vedkommende ud af hassen og ned enkeltvis. Det optimale tidspunkt at plukke dem på er, når de begynder at sidde løse i haserne, men inden de falder ned. Enkelte sorter falder ikke ud af hasen – her falder hele hasen ned på et tidspunkt.

Friske nødder smager godt, men de har ikke den samme smag som tørrede nødder, hvilket du jo har smagt dig frem til.

For at kunne opbevare nødderne, skal de tørres, så de slipper haserne. Nødderne hænger du op i net en uges tid et varmt og tørt sted til eftertørring – prøv derefter at knække og smage dig frem. De skal være tørre, men må ikke hænge for længe til tørre, da de så bliver for hårde og kedelige. Den endelige opbevaring skal ske et tørt, køligt og musesikkert sted.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvornår skal hasselnødder plukkes?