Kan hindbær trives i halvskygge?

Findes der hindbærsorter, der kan tåle halvskygge, eller kræver hindbær altid fuld sol?

Med venlig hilsen
Birthe Forst Jensen, marts 2005

Svar

Du får flest og de flotteste hindbær i fuld sol, men hindbær kan også godt trives godt, selv om der er skygge noget af dagen, f.eks. foran en række frugttræer, som giver skygge en del af dagen.

Jeg har ikke erfaring med, om nogle sorter bedre kan tåle skygge end andre. Men hvis du skal ud og købe planter, så køb nogle forskellige sorter. De smager jo heller ikke ens, og så kan I jo hen ad vejen beslutte, hvilke I bedst kan lide. Forskellige sorter kan også strække sæsonen. Du kan jo f.eks vælge at plante nogle efterårshindbær også, hvis der er sol på stedet i sensommeren. Det er ofte en god ting at eksperimentere lidt og gøre egne erfaringer i egen have.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan hindbær trives i halvskygge?